DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıbbın Klinik Temelleri VI
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CBM 302
Bahar
2
4
4
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenciye klinik akıl yürütmenin temel prensiplerini göstermek, hasta görüşmesi, fizik muayene, klinik karar verebilme ve tıbbi bir vakayı uygun şekilde sunabilmesi için uygulama fırsatlarını sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Tam bir hasta görüşmesi yapmak için uygun klinik becerileri göstermesi,
  • 2. Vücut sistemlerinin fiziksel muayenesini tam olarak ve sistematik biçimde yapabilecek uygun klinik becerileri göstermesi.
  • 3. Yapılandırılmış klinik senaryolar üzerinde eleştirel düşünme ve klinik akıl yürütme becerilerini göstermesi.
  • 4. Klinik ortamda eleştirel düşünme ve klinik akıl yürütme becerilerini göstermesi.
  • 5. Bir hastanın tıbbi raporunu hazırlama ve sunma yeteneğini göstermesi beklenmektedir.
Ders Tanımı Tıbbın Klinik Temelleri 302, Gastrointestinal Sistem, Santral ve Periferik Sinir Sistemi, Göz, Kulak-Burun-Boğaz, Psikiyatri, Kas-Iskelet Sistemi, Cildiye, Kadın Hastalıkları ve Doğum ve Ürolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve yönetimi ile ilgili klinik becerileri içerir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Gastrointestinal sistem bozukluklarının belirti ve bulguları Mide yanmasına yaklaşım Bulantı ve kusmanın patofizyolojisi Bulantı ve kusmaya yaklaşım 1. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1 2. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e by McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-260-12111-7
2 Akut ve kronik ishalin patofizyolojisi Kabızlığa yaklaşım Karın ağrısının patofizyolojisi Akut karına yaklaşım (cerrahi / dahili) 1. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1 2. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e by McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-260-12111-7 3. Gerard M. Doherty. Current Diagnosis and Treatment in Surgery 14e, by McGraw-Hill Education 2015. ISBN 978-0-07-179211-0 4. F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, Lillian S. Kao, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. Schwartz's Principles of Surgery, 11e, by McGraw-Hill Education, 2019. Set ISBN 978-1-259-83535-3; MHID 1-259-83535-9
3 Kronik karın ağrısına yaklaşım Karaciğer fonksiyon bozukluğunun belirtileri 1. Gerard M. Doherty. Current Diagnosis and Treatment in Surgery 14e, by McGraw-Hill Education 2015. ISBN 978-0-07-179211-0 2. F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, Lillian S. Kao, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. Schwartz's Principles of Surgery, 11e, by McGraw-Hill Education, 2019. Set ISBN 978-1-259-83535-3; MHID 1-259-83535-9 3. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1 4. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e by McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-260-12111-7
4 Akut GIS kanamasına yaklaşım Kronik GIS kanamasına yaklaşım Klinik akıl yürütme I Sarılık ve anormal karaciğer enzimleri Klinik akıl yürütme II Karın ağrısı/ asid 1. Gerard M. Doherty. Current Diagnosis and Treatment in Surgery 14e, by McGraw-Hill Education 2015. ISBN 978-0-07-179211-0 2. F. Charles Brunicardi, Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, Lillian S. Kao, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. Schwartz's Principles of Surgery, 11e, by McGraw-Hill Education, 2019. Set ISBN 978-1-259-83535-3; MHID 1-259-83535-9 3. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1 4. In: Stern SC, Cifu AS, Altkorn D. eds. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e by McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-260-12111-7
5 Göz muayenesi Klinik uygulamada nörolojik muayene Nörolojide belirti ve bulgular Klinik nörolojide lokalizasyon 1. Bruce James Larry Benjamin. Ophthalmology: Investigation and Examination Techniques 1st Edition by Elsevier, 2006. ISBN: 9780750675864 2. Mathias Bähr, Michael Frotscher. Duus' Topical Diagnosis in Neurology: Anatomy - Physiology - Signs - Symptoms 5th edition Edition Thieme, 2012. ISBN-13: 978-3136128053 3. Elan D. Louis MD MS, Stephan A. Mayer MD, Lewis P. Rowland MD. Merritt's Neurology Thirteenth Edition LWW.2015. ISBN-13: 978-1451193367 4. Richard S.Snell. Clinical Neuroanatomy for medical students. by LWW, 2010. ISBN-13: 978-0316801034 5. Joseph Jankovic John Mazziotta Scott Pomeroy, Robert Daroff. Bradley's Neurology in Clinical Practice, 2-Volume Set 7th Edition, Elsevier 2016. ISBN: 9780323339179 6. Roger P. Simon, Michael J. Aminoff, David A. Greenberg. Clinical Neurology 10e, by McGraw-Hill Education, 2018. ISBN 978-1-259-86172-7
6 Baş dönmesine yaklaşım Melissa Scholes Vijay Ramakrishnan. ENT Secrets 4th Edition by Elsevier, 2015. ISBN: 9780323298568
7 Baş ağrısına yaklaşım 1. Mathias Bähr, Michael Frotscher. Duus' Topical Diagnosis in Neurology: Anatomy - Physiology - Signs - Symptoms 5th edition Edition Thieme, 2012. ISBN-13: 978-3136128053 2. Richard S.Snell. Clinical Neuroanatomy for medical students. by LWW, 2010. ISBN-13: 978-0316801034 3. Joseph Jankovic John Mazziotta Scott Pomeroy, Robert Daroff. Bradley's Neurology in Clinical Practice, 2-Volume Set 7th Edition, Elsevier 2016. ISBN: 9780323339179 4. Elan D. Louis MD MS, Stephan A. Mayer MD, Lewis P. Rowland MD. Merritt's Neurology Thirteenth Edition LWW.2015. ISBN-13: 978-1451193367 5. Roger P. Simon, Michael J. Aminoff, David A. Greenberg. Clinical Neurology 10e, by McGraw-Hill Education, 2018. ISBN 978-1-259-86172
8 Birinci basamakta bilinci bulanık olan hastaya yaklaşım Hastane ziyareti 1. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1
9 Hastane ziyareti - Klinik akıl yürütme I - Klinik akıl yürütme II 1. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1 2. Mathias Bähr, Michael Frotscher. Duus' Topical Diagnosis in Neurology: Anatomy - Physiology - Signs - Symptoms 5th edition Edition Thieme, 2012. ISBN-13: 978-3136128053 3. Elan D. Louis MD MS, Stephan A. Mayer MD, Lewis P. Rowland MD. Merritt's Neurology Thirteenth Edition LWW.2015. ISBN-13: 978-1451193367 4. Joseph Jankovic John Mazziotta Scott Pomeroy, Robert Daroff. Bradley's Neurology in Clinical Practice, 2-Volume Set 7th Edition, Elsevier 2016. ISBN: 9780323339179 5. Richard S.Snell. Clinical Neuroanatomy for medical students. by LWW, 2010. ISBN-13: 978-0316801034 6. Roger P. Simon, Michael J. Aminoff, David A. Greenberg. Clinical Neurology 10e, by McGraw-Hill Education, 2018. ISBN 978-1-259-86172
10 -
11 Kas-iskelet sistemi bozukluklarının belirti ve bulguları Kas-iskelet sisteminin fizik muayenesi 1. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2020. ISBN 978-1-26-045528-1
12 Bel ağrısı olan hastaya yaklaşım Romatizmal hastalığı olan hastanın klinik değerlendirmesi Çoklu travma hastalarına yaklaşım 1. Sara Cuccurullo. Physical Medicine and Rehabilitation Board Review 3dr ed Springer, 2019. ISBN 13 9780826134561 2. Mark D. Miller & Stephen R. Thompson. Miller's Review of Orthopaedics, 8th Edition Elsevier 2019. ISBN 9780323609784 3. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment 2020. ISBN 978-1-26-045528-1
13 Klinik akıl yürütme I - Klinik akıl yürütme II 1. Sara Cuccurullo. Physical Medicine and Rehabilitation Board Review 3dr ed Springer, 2019. ISBN 13 9780826134561
14 - -
15 Gebelikte vajinal kanama yaklaşımı Üreme sistemi belirtileri ve bulguları Fonksiyonel olmayan uterus kanamasına yaklaşım 1. DeCherney AH, Nathan L,Laufer N, Roman AS. Current Diagnosis&Treatment: Obstetrics&Gynecology, 12e, 2013. ISBN 978-0-07-183390-5 2. Nadler PL, Gonzales R. Common Symptoms. In: Papadakis MA, McPhee SJ, Rabow MW. eds. Current Medical Diagnosis & Treatment McGraw-Hill Education, 2020. ISBN 978-1-26-045528-1
16 Cinsel yolla bulaşan hastalıklara yaklaşım- Erkek üreme sisteminin belirtileri ve bulguları 1. National STD Curriculum https://www.std.uw.edu/ 2. Clinical Overview, Pelvic inflammatory disease, Elsevier Point of Care, 2018. https://www.clinicalkey.com/#!/content/clinical_overview/67-s2.0-c37391d7-0760-416c-850e-b464a68188d1 3. McAninch JW, Lue TF. Smith&Tanagho’s General Urology, 18th Ed.2013. ISBN 978-0-07-162497-8
17 Erektil disfonksiyona yaklaşım -Deliryuma yaklaşım - Hastane ziyareti 1. McAninch JW, Lue TF. Smith&Tanagho’s General Urology, 18th Ed.2013. ISBN 978-0-07-162497-8 2. Scott D.C. Stern, Adam S. Cifu, Diane Altkorn. Symptom to Diagnosis: An Evidence-Based Guide, 4e by McGraw-Hill Education, 2020. Chapter 11: Delirium and Dementia. ISBN 978-1-260-12111-7 3. Desai S, Seidler M. Metabolic & Endocrine Emergencies. In: Stone C, Humphries RL. eds. CURRENT Diagnosis & Treatment: Emergency Medicine, 8e McGraw-Hill Education, 2017. ISBN 978-0-07-184061-3
18 Hastane ziyareti Klinik akıl yürütme I Klinik akıl yürütme II 1. DeCherney AH, Nathan L,Laufer N, Roman AS. Current Diagnosis&Treatment: Obstetrics&Gynecology, 12e, 2013. ISBN 978-0-07-183390-5
Ders Kitabı
  1. Burns EA, Corn K, Whyte J. Oxford American Handbook of Clinical Examination and Practical Skills. 198 Madison Avenue, New York: Oxford University Press; 2011. 721 p.
  2. Bickley LS, Szilagyi PG. Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking. 11th ed. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins; 2013. 1022 p.
  3. Gleadle J. History and Clinical Examination at a Glance. 3rd ed. West Sussex, UK: Wiley-Blackwell; 2012. 232 p.
  4. Stephenson M, Shur J, Black J. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 326 p.
  5. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman RI. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. UK: Wolters Kluwer; 2009. 352 p.
  6. Hotton E, Qureshi Z. The Unofficial Guide to Medical Skills. UK: Cambrian Printers; 2014. 34 p.
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. İEU Klinik Beceri Eğitim Föyleri
  2. Klinik Beceri Eğitim Föylerinde belirtilen kaynaklar
  3. İnternet ortamından önerilen videolar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
3
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
62
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
38
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
18
2
36
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
3
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
3
6
Final Sınavı
1
10
    Toplam
139

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest